Friday, December 21, 2012

[Makluman] Himpunan Aman Esok

Himpunan aman akan diadakan Esok 22-Dec-12 pada pukul 2.30 petang di Jambatan Pulau Pinang. Himpunan Aman ini bertujuan menuntut pihak berkuasa menhapuskan TOL jambatan pulau pinang. Semua di jemput hadir. 


" PULAU PINANG: Sebuah NGO Badan Bertindak Hapus Tol (Hapus) ditubuhkan bagi mengajak rakyat mendesak Kerajaan Persekutuan menghapuskan tol di Jambatan Pulau Pinang.

Pengerusinya, Zolkifly Md Lazim berkata akan bergerak ke seluruh negeri ini bagi bertemu rakyat agar bersama-sama dengan perjuangan mereka.

"Mulai malam ini Hapus akan diperkenalkan di Yayasan Aman, Penanti dan selepas itu kami akan menjelajah ke setiap inci tanah di Pulau Pinang menerangkan betapa kita sebagai rakyat dipergunakan untuk mengaut keuntungan," terangnya.

Apatah lagi katanya, terdapat maklumat yang mengatakan kadar tol di Jambatan Pertama Pulau Pinang akan dinaikan dari RM7 ke RM9.40 atau lebih setelah pembinaan Jambatan Kedua siap.

Menurutnya lagi, kerajaan persekutuan telah lama menginaya rakyat kononya pembayaran tol adalah untuk membiayai kos pembaikan, pembinaan dan sebagainya.

Padahal katanya, ianya tidak lebih dari 'berniaga' dengan menggunakan wang rakyat. 

Sebagai pengguna ujarnya, kadar tol jambatan itu merupakan 'perangkap' yang tidak sepatutnya dikenakan atau pilihan sebagaimana jalanraya.

Jika di jalan biasa pengguna jelasnya, boleh memilih menggunakan lebuhraya atau jalan biasa.

Spekulasi bahawa kadar tol di Jambatan Pertama Pulau Pinang akan dinaikkan bertiup kencang berikutan keengganan Menteri Kerja Raya Datu Seri Shaziman Abu Mansor menjawab soalan yang ditanya oleh Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng, di Parlimen.

Soalan itu antara lain mahu penjelasan dari pihak kerajaan terhadap kemungkinan harga tol di jambatan itu akan diselaraskan dengan Jambatan Kedua iaitu pada kadar iaitu RM9.40.

Jarak Jambatan Kedua adalah sepanjang 23.5 km berbanding Jambatan Pertama hanya 13 km.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebelum ini mengalu-alukan keputusan kerajaan persekutuan meluluskan RM780 juta untuk kerja menaiktaraf tiga jalan utama yang menghubungi Jambatan Kedua Pulau Pinang di Batu Maung walaupun projek itu lewat dimulakan. HD"

Saya adalah salah seorang yang menggunakan Jambatan Pulau Pinang, 6 kali ulang alik seminggu, oleh yang demikian saya amat bersetujuan Tol di jambatan ini dihapuskan. Bebenan membayar tol adalah sesuatu yang amat dirasai oleh saya kerana terpaksa menyewa di seberang jaya memandangkan kadar sewa di Pulau terlalu mahal. Tambahan pula kadar gaji yang hanya cukup-cukup makan ini bagaimanalah kalau nak menanggung perbelanjaan sara hidup atau living cost yang tinggi. Semua rakyat hendaklah bersatu dalam menjayakan tuntutan ini. sekian BKK.

No comments: